Wij zijn Niels en Gerard, twee meesters met dezelfde missie: in ieder klaslokaal een goed leer-leefklimaat en collega’s die met zelfvertrouwen genieten van de interactie met hun groep.
School is een geweldige plek als leerlingen en leraren in harmonie samenwerken. Dat betekent dat het klimaat in de groepen in orde moet zijn. Dat laten wij liever niet aan het toeval over. Wij hebben ervaren dat je voor een goede sfeer soms hard moet werken, maar ook dat moeite daarvoor doen loont.
Zolang nog niet ieder kind zin heeft in school, gaan wij door met onze missie. Zolang nog niet iedere leerkracht zelfverzekerd voor de groep durft te staan, blijven wij helpen met reflecteren en oplossen.
Niels de Jong is een optimistische, oplossingsgerichte meester. Als onderzoeker en auteur werkt hij met theorie. Als meester en trainer past hij de theorie toe in de praktijk. Al van jongs af aan wilde hij voor de klas om kinderen een geweldige schooltijd te bezorgen. Die droom is uitgekomen. Hij heeft ruime ervaring op de basisschool in allerlei rollen. Hij onderzocht voor zijn masterthesis het effect van de samenwerking van leerkrachten op gedrag van kinderen. Ook deed hij onderzoek naar ingewikkelde groepen in het VO. Niels geniet van een uitdaging en blijft net zolang puzzelen tot het probleem is opgelost.
Gerard Bel is een veelzijdige, vrolijke en nieuwsgierige onderwijsman. Hij is gefascineerd door het gedrag van leerlingen en groepen. Als leerkracht heeft hij een fijn leer- en leefklimaat weten te realiseren in en op verschillende complexe groepen en scholen. Gerard heeft ruime ervaring als leerkracht en schoolleider. Daarnaast werkt hij al ruim 10 jaar als (beeld)coach en adviseur en is hij mede-eigenaar van Wij-leren.nl Schoolontwikkeling. Een van zijn sterke punten is zijn vermogen om ‘door te luisteren’ in gesprekken. Naast die coachende houding, helpt zijn analytisch vermogen hem om snel tot de kern te komen.