Steeds meer scholen realiseren zich dat goed gedrag in de school essentieel is. Wanneer goed gedrag normaal is, legt dat een stevig fundament onder welbevinden en krijgt iedereen de maximale kans om te leren. Wij noemen dat een goede leersfeer.
De kwaliteit van de leersfeer staat of valt uiteraard met de leerkracht. Als het echter daarbij blijft, is de leersfeer kwetsbaar en kan die in het ene jaar anders zijn dan in het andere jaar. Goed gedrag moet daarom een kenmerk zijn van de school! Hierin is de kwaliteit van het team bepalend. Goed gedrag bij leerlingen, vraagt om een uitstekende samenwerking tussen de volwassenen. Daarom raakt een traject voor een goede leersfeer altijd de professionele cultuur in de school.
Een duurzame en positieve leersfeer realiseren in de hele school, doordat leerkrachten en leerlingen gezamenlijk werken aan een omgeving die leren en groei bevordert.
In het traject ‘Een goede leersfeer’ zetten we daarom in op twee sporen:
Aan het einde van het schooljaar vindt een afsluitend gesprek plaats met een eindrapportage van de school zelf over de bereikte doelen en aanbevelingen voor de toekomst.
Startende leerkrachten en zij-instromers zijn welkom in de bootcamp. De bootcamp biedt een startende leerkrachten een onvergetelijke, praktijkgerichte dag vol werkvormen, uitwisselingen, persoonlijke gesprekken en toepasbare ideeën.